reklama

Komerčný slovenský hip-hop a vzťah k ženám

Ak nejaké dievča počúva anglický (alebo v poslednej dobe aj francúzsky) hip-hop a páči sa jej, vravím si, že je to ok. Je tam rytmus, je tam niečo chytľavé... Či už nerozumie textom alebo sú jej niečím blízke, to nie je také podstatné. Ja možno študujem angličtinu a viem aj po francúzsky, ale každý nemusí tieto jazyky ovládať. Nie každý si myslí, že texty sú dôležité a nie každý si dá tú námahu pracne text prekladať. Tak má väčšina hip-hopových nadšencov pocit, že texty sú o niečom v čo veria a čo žijú. Takáto hudba je zrejme tiež dobrá na tancovanie, na basketbal alebo na čojaviemčo ešte... Toto ale neplatí pre slovenský hip-hop. Tu už každý textom rozumie, či chce alebo nie. A keď nejaké dievča žasne nad slovenským komerčným hip-hopom (Kontrafakt, Čistychov, Vec...) to presahuje hranice môjho chápania...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (277)
Drahé autá, hrubé strieborné reťaze, bubácke gestá...
Drahé autá, hrubé strieborné reťaze, bubácke gestá... (zdroj: screenshot z klipu Kontrafaktu)

Prečo apelujem na dievčatá a nie na ľudí všeobecne? Lebo pochopím jednoduchších a nadržaných chalanov, ktorí počúvajú túto „hudbu“ a stotožňujú sa s textom, lebo vystihuje ich postoje. Majú svoju životnú pózu, sekajú tvrdých a bezcitných (hoci donedávna cicali z mamičkinho prsníka mlieko a ešte stále cicajú z jej peňaženky peniaze na tie veľké šiltovky:) a dievčatá berú ako tovar. Ale čo v súčasnom slovenskom hip-hope nájdu dievčatá? Neviem a budem rád keď to pochopím.

História – nekomerčný hip-hop – Názov Stavby a iné...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niekedy na prelome tisícročí sa z druhej strany Dunaja, z Petržalky, šírili CD s napáleným rapom s názvom Názov Stavby. Vypovedali zvláštnou, jednoduchou a trochu vulgárnou lyrikou o ťažkostiach a jednoduchých radostiach života na ulici. Bolo to niečo nové, niečo iné. Texty boli svojské, ale v zásade mali celkom inteligentnú pointu, akési hľadanie zmyslu života, zmyslu peňazí a bol tam cítiť vzdor voči spoločnosti Títo chalani v každej pesničke skloňovali slová „nekomerčný rap“ a snažili sa ísť proti prúdu populárnej hudby. Vtedy mi to CD ktosi požičal a ja som ho aj počúval v snahe zapadnúť do kolektívu. Aj ich druhé CD bolo stráviteľné, rebeliu a neschopnosť zmeniť systém bolo cítiť najme z pesničky Štáťanúti. Lyrika bola trošku zamotaná a pointy miestami bezduchejšie, ale dalo sa...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Súčasnosť – komercia - Kontrafakt, Čistychov, Vec...

 Pár dní pred stužkovou som mal tú „česť“ na spoločnom triednom posedení počuť vtedy nové CD Kontrafaktu.Nestačil som sa dostatočne diviť. Prvýkrát to možno príde človeku také sprosté, až sa na tom zasmeje, ale keď som si to vypočul znova, neveril som vlastným ušiam. Na tomto produkte vidno akú hodnotu má pre „tvrdého a nekompromisného“ rapera dievča. Kontrafakt, najlepšie predávaná slovenská hip-hopová kapela, má na svojom multiplatinovom cdčku pesničku POJEB HU, z ktorej ponúkam krátku, bohužiaľ dosť vulgárnu ukážku. Ak sa vám to bude zdať neuveriteľné, pozrite si www.kontrafakt.sk alebo si vypočujte ich cd ERA a overte si to...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„... v kuse ma podozrievaš, kokot mi nezohrievaš,

už si ani piču neholievaš

nikam nechodievaš

kukáš len sitkomy a s tými kurvami sa zbiehaš..

ty si prijebaná?

Ešče vácej ako tvoja mama,

čo chceš byt ozaj sama,

mnou neobletovaná,

piča umrnčaná!

pamatám na časy keď si sa jebala do rána,

teraz si mŕtva ako panna, zarástla ti blana

už nemáš chuť na vlastného chalana,

kedy ty mi naposledy si dala?

naposledy keď som ta jebal do rici si z toho

len plakala,

aj keď mám kokot tvrdý ako skala,

s tebou to nepohne aby si mi ho omakala,

teraz sa jebem všade,

či chodím kade tade,

v plnej paráde, berem každú, čo mi stojí v rade,

SkryťVypnúť reklamu
reklama

staré prsnaté mladé,

také štrnásťročné pičky tie sú dosť jebavé ...

 Text pokračuje ďalej, ale na ilustráciu to stačí. Nie som feminista ani nejaký bojovník za práva žien, ale otvorené znevažovanie nežného pohlavia ma dokáže naozaj nahnevať. Keď som minule počul malé dievčatká (cca. 10-11 rokov) spievať si v električke pesničku od Dary Rolins a Rytmusa (autora toho krásneho textu vyššie) „...party DJ vie čo hrať, keď v tele túžiš telo mať...“ zasmial som sa a zhrozil zároveň. Lebo Rytmus je u nás hip-hopové číslo jeden a dáva mladým chlapcom za vzor nahnevaného nenávistného primitíva. A Dara Rolins, ktorá sa neustále škerí z nejakej TV relácie, je tá vysmiata sliepočka, ktorej tie jeho „pochabé texty“ nevadia a v podstate tvrdí svojim malým obdivovateľkám, že všetko je ok a po diskotéke je fajn sa od takéhoto človeka nechať pretiahnuť. (Hlavná vec, že ona keď bola malá spievala Zvonky šťestí a myslela si, že deti nosí bocian:).

 Keď som vyššie spomínal NS a obhajoval ich, tu si budem tak trochu protirečiť, lebo aj niektorým z NS zavoňali reťaze a drahé autá a stupídne texty... napríklad taký Čistychov tiež „dáva“ zaujímavé veci:

 produkcia Vaša feat. Dannie, Tina, Orion:

„...zober ju na pohárik,

nesprávaj sa jak somárik a potom neskôr

možno ošahá aj konárik...“

produkcia Chudáčci feat. Tina, Orion:

„...všetci majú dobré zážitky iba ja zase zlé,

že som si ešte nezajebal,

každá baba vlastne vie...“

„...Nepojebem ani to čoho radšej sa aj ten trápny jebo vzdá len.

I keď už aj kľaknem, rozopnem gate, cukne, povie:

tak nie tvoj vták nie a za desať minút sa s ňou

môj kamoš v izbe zamkne, fakt že tak je...“ atď.

 Keď som v telke prvýkrát videl klip Na Horách od rapera Vec, zdal sa mi najprv úplne úžasný. Vtipný text, robili si srandu aj sami zo seba, keď si dali dole tie hrubé reťaze z krku a dávali ich na kolesá auta, ako snehové reťaze. Vtipné rýmy a všetko bolo OK. A v polke pesničky sa to zase pokazilo... Inak to bolo naozaj vcelku vtipné. Ale ja som chalan. Byť dievčaťom, neviem...

„...ktorá je najviac ožratá? ty?

Nevadí, že neni úplne krásna

nepremrhá šancu dostať niečo medzi dasná

a ak neni ani pekná

nemáš problém dostať sa medzi stehná,

ale teraz nepi jak špongia.lebo sa ti nepostaví

a tá pekná blondína sa ti zajtra nepozdraví,...“.

 Posledný do partie, ktorý ma zaujal svojou produkciou je Zverina a tlupa okolo neho. Trošku si u mňa napravili reputáciu, keď mi došlo, že pesnička RAP SUPERSTAR, je vlastne paródia na komerčný hip-hop, ale perfektne to vystihuje stav veci, preto si ju tu tiež dovolím citovať: Produkcia Spomienky na časy vystihuje zase pouličný svet. Je to veľmi dobrá ilustrácia celej problematiky.

 Zverina - RAP Superstar

„...ženy milujú náš komerčný Hip-Hop. Chlapci sa pýtajú kam zmizli ich baby,

hľadajú ich po klube no pišule sú s nami. Vo VIP loži do nich nalievame drinky,

po pár pohárikoch na nás vyťahujú riťky, ukazujú kozičky a zadeľujú tanečky,

sú najebané predvádzajú sa jak herečky, každý vie že rapový život je krásny,

máme autá, ženy a drogy, sme slávni...“

Zverina - Spomienky Na Časy Feat. Moja Reč

„Pamatáš si jointy, pamatáš si borky, pamatáš si bongy.

Keď sme miesto školy, u nás pálili vzorky.

V meste, kde sa musíš denne stýkať s predsudkami.

Kde si denne zvykáš na to, jak sa nesú fámy.

Viem jak nás videli a vidia sfetovaní, potetovaní.

V noci niekde pod kríkami smilnia 14 ročné panny, bez hanby.

No riešim vlastné problémy. Jak v base čmuchám po rýmoch,

kým píšem mastné refrény...“

 Nič nie je iba čiernobiele a preto aj v slovenskom hip-hope nájdeme „perly“. Ale hlavne v poslednom dobe je slovenský hip-hop iba o primitivizme a konzumnom spôsobe života. Možno je to iba nejaké medzištádium ich opojenia komerčným úspechom a neskôr sa vrátia znovu ku kritickým pohľadom na spoločnosť, ale možno nie.

 A nakoniec by som ešte dodal niečo k zamračenej bubáckej póze Rytmusa na obale jeho sólovej dosky BEN GORO. Môj vzdialený známy robí vyhadzovača na diskotékach. Nie je vysoký, meria cca. 175 cm, ale kŕmi sa anabolikami, a preto je dosť mohutný. Raz náhodou stretol na ulici Rytmusa a začal si z neho robiť srandu a strkať do neho. Hovoril mu: „Zatancuj mi“ a podobne ho strápňoval... Rytmus sa preľakol a tohto chalana, ktorý dal evidentne najavo, že ním pohŕda, najal ako ochrankára na koncerte. Bolo to preto, lebo sa bál dostať s ním do konfliktu. Keď je taký tvrdý, rozhodný, nekompromisný a vie sa tak strašne mračiť, mal by si svoje konflikty vybaviť sám. Ale asi je ľahšie nahrať na CDčko nadávky na ženy ako ubrániť sa chlapovi na ulici alebo na koncerte...

 Preto sa pýtam, ako môžu na koncertoch KF a iných hip-hopových zoskupení byť nejaké dievčatá a spievať ich texty s nimi? Je to len také bezmyšlienkovité opakovanie slov a knísanie sa do rytmu? O tom je hudba? Myslím si že nie, ale rád si vypočujem aj iné názory.

Martin Huďo

Martin Huďo

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som nočná mora hlbokej priemernosti. Som zhrýzajúca pochybnosť vašich plytko zakorenených istôt. Som veslo pradávnej matere hrozna. Som sifón vašej sódovkovej fľaše. Som večná ruža štvorhodinového koňa. Som cesnak. Zoznam autorových rubrík:  Sloboda v našom PCSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu